Nakupujeme snowboardovú dosku

12. prosince 2006 v 21:14 | sabeth |  Boardlife
Doska je najdrahšia časť výbavy. Zväčša platí - čím je drahšia tým väčší výkon od nej môžte čakať. Veľa lacnejších dosiek obsahuje staršie a lacnejšie technológie, kvôli tomu, aby cena bola nižšia. Rozdiel medzi najlacnejšími a najdrahšími kusmi, ak sa na ne postavíte, je viac než citeľný. Doska môže veľmi ľahko určovať hornú hranicu toho, čo dokážete zajazdiť na svahu, v rampe aj na skokoch. Musíte si stanoviť výkonnosť, ktorú chcete dosiahnuť a podľa toho minúť peniaze na dosku.
::: Príklady vrchných modelov dosiek využívaných profesionálmi...
Ride, model DH.Forum, model Lauri Heiskari.Burton, model Custom.Nitro, model MFM.

Typy dosiek

Dosku si kupujete podľa toho, čo budete jazdiť. Dosky sú vyrábané podľa určenia - začiatočnícke dosky na zjazdovky, dosky na freeride do prašanu, dosky na freestyle skákanie, či špeciálne modely na slajdovanie bední a zábradlí v snowparkoch, dosky do u-rampy...
Doska na čistý freeride v prašane musí byť dlhšia, aby nadnášala v prašane. Dosky na slajdovanie sú zas veľmi krátke a veľmi mäkké. Dosky na skoky musia poskytovať vhodný pop (pružnosť pri odraze), ale určitú mäkkosť na koncoch kvôli "prepáčivosti" pri dopadoch. Špeciálne vyvíjané dosky do u-rampy majú špeciálne tvary, rádiusy ohnutia hrany a sú zväčša tvrdšie. Dosky na boardercross bývajú veľmi tvrdé.
Dobré firmy uvádzajú na doskách a vo svojich katalógoch určenie dosky a aj jej tvrdosť pri všetkých svojich modeloch. Z popisu a tabuliek sa dá vyčítať, či je doska viac na freeride alebo freestyle, atď.

Konštrukcia jadra dosky

Existuje niekoľko základných konštrukcií jadier dosiek, ktoré si firmy prispôsobujú, aby mohli ponúkať svoje vlastné špeciálne technológie a konštrukcie. Dobré firmy pripájajú k doske aj nákres vnútornej konštrukcie.
Dobré dosky majú v 99% drevené jadro. Spôsob uloženia dreva, kombinácie s rôzne uloženým laminátom, rôzne iné kombinácie uloženia dreva v jadre, typ dreva, si každá firma vymyslí tak, aby mohla zodpovedne prehlásiť, že urobila všetko, aby dosky patrili medzi najlepšie na svete. Aj medzi doskami s dreveným jadrom existujú rozdiely a najlepšie je orientovať sa podľa odporúčaní skúsenejších jazdcov.
Naproti tomu najhoršie dosky sa (na škodu kupcov) neustále vyrábajú, predávajú za lacný peniaz a ich konštrukcia sa nazýva "PU sendvič". Ide o výlisok z umelých hmôt a poznať ich podľa šedo-čiernej bočnej časti, aj keď toto býva často maskované sidewallom inej farby. Jadro týchto dosiek sa veľmi rýchlo opotrebováva (rádovo po pár týždňoch) a jazdec často nevie, že už dlho jazdí na nepoužiteľnej doske. Aj napriek lákavým cenám v hypermarketoch môžme zodpovedne prehlásiť, že ide o vyhodené peniaze, aj pre začiatočníkov. Kupujte iba dosky s dreveným jadrom!
Okrem spomínaných dvoch sa vyskytujú rôzne špeciálne konštrukcie, ako napríklad tzv. "honeycomb" (značka Sims), ktorý obsahuje pevný hliníkový profil v tvare včelích plástov.

Sidewall/cap

Riešenie dosky okolo hrán sa delí na dve metódy: cap-construction a sidewall. Cap bol pár rokov moderný, ale v princípe sa nepresadil.
Sidewall má svoje výhody v pevnosti, ak narazíte napr. na kameň. Navyše je celkom dobre opraviteľný v servisoch, v prípade ak vyvalíte hranu. Sidewall pomerne dobre drží hranu, ale tu ide hlavne o konštrukciu jadra. Dosky so sidewallom sú zväčša pevnejšie v oblasti medzi viazaniami než cap dosky.
Cap sa používa pri ľahkých "atletickejších" doskách, je efektný a dodáva mierne ostrejší feeling pri jazde na hrane a jej zarezávaní do snehu (ale to je vyslovene vec vkusu). Dosky s capom bývajú často tenšie než sidewallové. Cap je dosť jemný a môže sa poškodiť pri nárazoch o kamene pri freeride. Hrana je často jemnejšia než pri sidewallových modeloch. Cap je náchylný k tzv. delaminácii, tj. odlepení laminátovej vrchnej časti dosky od hrany, čo nie je nič nebezpečné, pokiaľ si nenecháte vniknúť vodu z roztápajúceho sa snehu do dreveného jadra, ktoré môže napučať a oslabiť. Bezdôvodná delaminácia sa dá pomerne bez problémov reklamovať, alebo aj zalepiť. Vyvalená hrana pri cap-konštrukcii sa pomerne ťažko opravuje kvôli tenkosti dosky pri hrane.
V sezóne 2006-2007 predstavila značka Ride uretánový sidewall lepšie absorbujúci nárazy (na slajdovacie bednea zábradlia) a vibrácie pri jazde. Niektoré firmy tiež začali vyrábať dosky s hrubšími a tým pádom odolnejšími hranami.

Sklznica

Sklznice sú rôzne a pre kupujúceho majú dva efekty - rýchlosť a potreba starať sa o ne. Starať sa treba o každú sklznicu (tj. hlavne voskovať, ale o tom v inom článku). Rýchle, závodné sklznice vyžadujú viac starostlivosti a tie "pomalšie" nedosahujú síce potrebnú rýchlosť, ale podľa výrobcov, ale i z praxe - nevyžadujú toľko voskovania. Najrýchlejšie sklznice sa vyvýjajú v chemických laboratóriách a obsahujú prímesi rôznych látok, aby lepšie kĺzali.
Klasické sklznice sú zväčša pomenované menom "sintered" (niektoré firmy sa priznávajú, že sklznice vyrába iba pár firiem na svete a berú ich od nich) a sú číslované číslami ako 5000 alebo 10000. Číslo znamená niečo ako pórovatosť sklznice = počet mikrodierok na určitú plochu sklznice. Čím má sklznica viac pórov, tým je rýchlejšia, lebo dokáže do seba absorbovať viac vosku, ktorý odpudzuje spod sklznice vodu. Také sklznice však aj vyžadujú častejšie voskovanie. Sintered sklznice sa vylepšujú napríklad prímesami irídia, čo pridáva na sklze.
Grafitové sklznice sú rýchle čierne sklznice, ktoré vyžadujú asi najviac voskovania.
Moderné, najmä grafitové sklznice majú na povrchu vybrúsené malé ale viditeľné vrypy v smere jazdy, ktoré umožňujú topenie snehu pod doskou a odvádzajú kvapky vody, čím je sklznica ešte rýchlejšia.

Directional & Twintip a inzerty

Directional dosky majú posunuté jadro aj zápustné matice (tzv. inzerty) smerom dozadu, aby umožňovali jednoducho nastaviť "backstance", čiže postoj s ťažiskom mierne od stredu dosky dozadu.
Twintip dosky sú symetrické dosky s jadrom aj inzertami umiestnenými symetricky na stred. Ide o freestyleové dosky umožňujúce rovnocennú jazdu na normál aj naopak, na switch, určené na skákanie a slajdovanie v snowparku.
Najvyššie modely u značiek majú dvojnásobný počet inzertov (medzi každými dvoma pármi bol pridaný ešte jeden pár), čím zlepšujú možnosti presného nastavenia polohy viazania na doske.

Ročník, model, jazdec

Obchody predávajú najmä najnovšie modely, ale aj dosky stojace na sklade už rok. Dobre si pozrite katalógy na túto sezónu a internet a vedzte, do čoho vrážate peniaze. To, že doska stojí v obchode už dlho môžte rozpoznať aj napríklad podľa toho, že má suchú sklznicu (biele jemné šupinky), pretože drvivá väčšina výrobcov dodáva dosky s krásnou hladkou sklznicou napustenou voskami od výroby, a ten sa postupne vysušuje. Pozrite si odporúčania výrobcu, kto z profi jazdcov danej firmy na doske jazdí.
Veľmi často, hlavne tí, ktorí sa jazdeniu venujú už dlhšie, sledujú známych pro-jazdcov. Pokiaľ nájdete v časopisoch alebo videách (príp. na svahu) jazdca, ktorého jazdenie vás inšpiruje a chceli by ste sa mu priblížiť, treba si zistiť na akej doske jazdí a či náhodou jeho firma nevyrába jeho pro-model. Príp. v katalógoch alebo k doskám priložených letáčikoch si nájdete informáciu o tom, ktorý jazdec sa podielaľ na vývoji konrétneho modelu. Ak teda chcem jazdiť to, čo daný človek, je veľmi pravdepodobné, že konkrétne tento model dosky bude pre mňa ten najvhodnejší. Ale!!! - daná rada neplatí pre začiatočníkov a ľudí úplne fyzicky odlišných od pro-jazdca. Tí totiž väčšinou bývajú menšej až strednej postavy, takže, ak máš viac ako 185 cm a viac ako 85 kg, treba tento fakt zobrať do úvahy.

Geometrické parametre dosky - šírka v "páse"

Pre jazdcov s veľkými číslami nôh znamená užšia doska problém a preto výrobcovia často vyrábajú širšie "wide" modely pre ľudí s väčšou nohou (šírka v páse okolo 265 mm)... Ďalej do u-rampy sa vyrábajú dosky užšie v páse (šírka v páse pod 250 mm pri doske cca 158 cm). Veľa freestyle jazdcov uprednostňuje či už na snowparkové skoky alebo do backcountry o málinko širšie modely (šírka v páse 254-255 mm pri doske cca 158 cm).

Geometrické parametre dosky - dĺžka

Dĺžka dosky by mala zodpovedať hlavne vašej váhe a výške, ale aj druhu jazdenia, pre ktorý si ju vyberáte a vašej jazdeckej úrovni. (Ak chcete jazdiť freeride, big airs na big jumps alebo v big pipes berte pár cm navyše, viď hore.) Napr. človeku s 80 kg a 180 cm bude asi najviac vyhovovať cca 159 cm doska. Pokiaľ je to však už zdatnejší jazdec treba určite dosku minimálne tak dlhú. Zaručí lepšiu stabilitu pri vyšších rýchlostiach, alebo dopadoch po väčších a vyšších poletoch. Menšia váha a výška a nižšia jazdecká úroveň - kratšie prkno. Dievčaťu s výškou 165 cm a váhou do 60 kg napr. bude vyhovovať niečo okolo 150 cm. Freestylová doska by vám mala siahať zhruba pár cm pod bradu. Rôzne modely dosiek majú svoje obmedzenia na výšku a váhu jazdca, preto pozrite katalóg alebo leták priložený k doske.

Geometrické parametre dosky - sidecut

Sidecut je bočný oblúkový výrez, ktorý udáva doske "piškótový" tvar. Udáva sa v metroch polomeru kruhu (resp. 3 kruhov pri kvadratických sidecutoch), ktorý by vytvoril spomínaný oblúkový výrez. Čím menší sidecut, tým rýchlejšie doska zatáča na hrane a tým menšie oblúky je schopná vyrezať do svahu. Veľkosť sidecutu by mali uvádzať katalógy a letáky priložené k doskám. Od cca roku 2000 sa vyrábajú dosky s kvadratickým sidecutom, ktorý je zložený z troch kruhov rôzneho priemeru na začiatku, v strede a na konci dosky. Kvadratický sidecut údajne lepšie kopíruje počiatok prebeh a výjazd z oblúku a bol pôvodne objavený hlavne pre jazdenie v u-rampe. Avšak dnes sa opäť objavujú veľmi úspešné freestyle dosky s kruhovým sidecutom, ktorý sa chová veľmi prirodzene.

Geometrické parametre dosky - effective edge

Effective edge, čiže efektívna hrana je dĺžka hrany, cez ktorú je sa snowboard schopný opierať o svah pri jazde na hrane. Rovnako dlhé dosky môžu mať rôzne dlhé efektívne hrany. Dlhá efektívna hrana je dobrá na to, že doska lepšie drží v oblúkoch na hrane. Dĺžka efektívnej hrany by mala byť uvedená v katalógoch a letákoch priložených k doskám.

Geometrické parametre dosky - dĺžka nose-u a tailu

Dnes sa vyrábajú dosky s dlhším nosom (špička, nose) než kedysi, lebo od väčšiny dosiek sa vyžaduje aj jazdenie v hlbokom snehu, čo s krátkym nosom nejde. Tiež sa používa dlhší tail (chvost), v prípadoch keď sa doska robí so zámerom ustávať veľké skoky profíkov a hovorí sa tomu "snappy" tail. Niektoré z dosiek určených na freeride alebo boardercross sa stále vyrábajú s kratšími tailami. Každá firma si vyvinula vlastné tvary a dĺžky pre nose aj tail, zväčša podľa odporúčaní ich profi jazdcov. Dĺžka a zdvih nose-u a tailu by mala byť uvedená v katalógoch a letákoch priložených k doskám.

Dizajn

Samozrejme, že dizajn nie je na jazdenie podstatný, ale prečo sa necítiť lepšie na krajšej doske? Najznámejšie značky si dizajny nechávajú vytvoriť u známych a avantgardných umelcov. Mnohé dizajny navrhujú sami jazdci a odrážajú ich osobné zážitky. Jasné farby môžu tiež pekne oživiť vaše fotografie.

Starostlivosť o dosku

O dosku sa treba starať. Najmä o sklznicu, ktorú treba pravidelne voskovať, viď Náučný článok: Voskovanie sklznice. Pravidelne voskovaná sklznica vydrží omnoho viac. Ak jazdíte zjazdovky a nehobľujete slajdovacie zábradlia a bedne, treba sem tam nechať nabrúsiť v servise hrany.
Pozor na kamene, keď nie je pod snehom dostatočný tvrdý snehový základ. Ryhy v sklznici sa vždy dajú zaliať, ale vyvalená hrana môže byť problém.

V prípade kúpy ojazdenej dosky zhodnoťte poškodenia

Ak kupujete jazdenú dosku, overte si úroveň tzv. prešľapnutia dosky, tj. či je jadro dosky opotrebované alebo nie. Prešľapnutá doska sa - keď sa položí na rovnú podložku - dotýka podložky celou plochou, je rovná a nemá už prehyb (vporiadku je, keď stred dosky aspoň polcentimeter nad podložkou). Prešľapnutá doska nemá potrebnú pevnú pružnosť a je nepoužiteľná.
Ak kupujete ojazdenú dosku, všímajte si horespomínaný prešľap, ryhy a prípadné bubliny na sklznici (niektorým menej kvalitným doskám sa odlepovala sklznica pri hranách od jadra a vznikali bubliny), prípadnú delamináciu (dobre opravená delaminácia nemusí byť nič hrozné), v najhoršom prípade opravené vyvalené hrany.
Doskám používaným na freestyle, najmä slajdovanie zábradlí a bední, ale aj pri dopadávaní skokov, sa môžu popukať hrany. Puknutá hrana však nie je zásadnou závadou, pokiaľ sa zlom nezačal rozchádzať.

Záruka a možnosti reklamácie

Záruka a možnosti reklamácie sú dôlezité veci. Snowboard stojí veľa peňazí a preto sa treba u predajcov informovať aká je REÁLNA možnosť vyreklamovania snowboardu v prípade objavenia sa VÝROBNEJ chyby. REÁLNU možnosť zdôraznujeme preto, že povinnosť vybaviť reklamáciu v prospech spotrebiteľa vyplýva predajcovi zo zákona. Ak ten však nakúpil tovar z nejakej jednorázovej ponuky pochybného dovozcu, ktorý o 2 mesiace už nebude existovať, je dosť možné, že s vybavením reklamácie bude problém. Obchodník vás bude naťahovať a kým sa to vybaví, bude jar - zima zase netrvá až tak dlho.
VÝROBNÚ chybu zdôrazňujeme preto, že nemôžete od nikoho očakávať, že vám vyreklamuje chybu spôsobenú vašou vinou a nesprávnym zaobchádzaním. Aj snowboard je vec zničiteľná, s ohraničenou životnosťou a treba sa k nej tak správať. V ŠPECIALIZOVANÝCH PREDAJNIACH by s vybavením oprávnenej reklamácie nemal byť problém, keďže tieto spolupracujú s reálne fungujúcimi a osvedčenými distribútormi. Všeobecne sa dá povedať, že dosky od renomovaných snowboardových firiem sa reklamujú jednoduhšie ako neznačkové, ale aj neznačkové sa možu dať vyreklamovať - záleží od dovozcu. Preto sa o reklamačných podmienkach určite vopred informujte pred kúpou.

Najlepšie značky

V posledných rokoch máte na slovenskom trhu výber z naj značiek ako Burton, Ride, Nitro, Forum, Rossignol, Elan. Pre začiatočníkov a menej pokročilých sú od 2005 na Slovensku za veľmi dobré ceny k dispozícii dostatočne kvalitné dosky s celodreveným jadrom značiek Lamar a 5150 - asi najlepšia voľba pre začiatočníka v pomere cena/výkon.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 friend friend | E-mail | Web | 6. září 2009 v 6:51 | Reagovat

make; http://jennifermelnik.com/ buying generic cialis; http://themaplesfamily.com/ ergocaff-pb; http://filothei.info/ abortion cytotec; http://wizewaysbooks.com best cigarette gitanes price; http://designbysisters.com/ riomont,; http://10858portofino.com/ acomplia buy best;

2 fight fight | E-mail | Web | 6. září 2009 v 22:11 | Reagovat

correct; http://filothei.info/ the manual of cytotechnology; http://ginniemae.mobi/ cymbalta lilly; http://theperfectblack.com/ baclofen pump implant; http://wizewaysbooks.com wholesale cigarettes; http://veannetreasure.com cigarette duty free gitanes;

3 score score | E-mail | Web | 7. září 2009 v 3:14 | Reagovat

figure; http://southerndream.org/ zimulti 90 pills; http://junglefield.com/ cheap levitra; http://bracketrash.com/ by cialis comment powered uri wordpress; http://the40thieves.com/ strattera; http://ginniemae.mobi/ cymbalta; http://wizewaysbooks.com buy cigarettes from russia; http://unitedmartialartsjax.com/ levitra generic cialis;

4 period period | E-mail | Web | 7. září 2009 v 23:38 | Reagovat

skin; http://jennifermelnik.com/ cialis; http://wizewaysbooks.com indian reservation cigarettes; http://veannetreasure.com gitanes; http://lastthreelives.com/ cheap celexa buy; http://bookgardenpublishing.com/ pill viagra; http://egypt-rowing.com/ order rimonabant; http://timchumleyphotography.com/ rimonabant acomplia cheap;

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama